Vi bygger hus

Følg med på husbyggingen vår. Første spadetak ble tatt 3 des 2010.

mandag 21. februar 2011

Sperraskål

Siden sist har det skjedd litt :) Huset har overlevd en storm, og byggmesteren kunne stolt si at det var et meget solid hus! På fredag ble det tett og da ble "sperraskålen" tatt, denne skikken av ukjent for meg, men jeg har blitt fortalt at det er veldig viktig for å opprettholde det gode forholdet mellom husbygger og huseiger :) Det går altså ut på at den dagen huset blir tett skal det feires og spanderes. Litt varierende hva som blir gitt til arbeiderene, men våre fikk altså hver sin flaske brennevin av varierende sort og var godt fornøyd. Det ble altså ingen filledukke hengende i mønet på vårt hus pga at vi var for kiipe ;) Et tips til andre som bygger. Ellers laget vi lasagne til de en annen dag sist uke og spiste lunch sammen med de i brakken, det var veldig koselig og er med på å holde kontakten noe som er viktig for at ting skal gå knirkefritt. Viktig å ta vare på guttene, og det smakte nok godt med litt varm mat i kulden. Det skal vi nok få til flere ganger.


Vi har også vært oppe i helgen for å rydde. Vi har sagt at vi skal rydde hver onsdag kveld og hver helg for at de skal slippe å bruke timer på det. Ser ut til å fungere fint. Etter at tomten ble gravd ut havnet det en del trær på nabotomten som også måtte fjernes, så da ble det motorsag på Zandman. Gutter og verktøy altså ;) Jeg med 2 unger på armen endte opp på lekeplassen.


Bildet over er tatt i dag rett før jeg gikk tom for strøm på kameraet!!! Maria då...eg visste jo at det snart var tomt. Jaja, snakket med de ihvertfall og fikk beskjed om at vinduene kommer tirsdag eller onsdag. Det har blitt noen dager forsinket pga været, og på torsdag er det meldt snøstorm igjen. Håper vinduene er på plass til den kommer. Vinduslistene ligger klare og kledningen skal snart opp :) Det eneste som er "synd" er at jeg skal reise til Bergen i morgen, så da kan jeg ikke være her og følge med, men det skal bli så godt med en tur til den vakreste byen i Norge. Bergen kommer alltid til å være min by selv om det er her jeg har valgt å bo. Ikke et vondt ord om Sandnes, men Bergen er bare beste byen :) Tipper at det blir noen blogginnlegg derfra også kjenner jeg meg selv rett, så batteriet står på lading og jeg har nesten reisefeber ;) Skal innom Slettvoll og mange andre interiørskatter i Bergens mange krinkler og kroker. Gleder meg, og det kan du og!

2 kommentarer:

  1. Vi skal forhåpentligvis i gang med byggeprossess dette året, og jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om sperraskål før *ler* Så tusen takk for tipset, dette skal jeg huske på!

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig :) Da blir nok byggfolket glad :)

    SvarSlett